fredag 24 februari 2012

LCHF PIZZA

Såg att syster yster lagt in ett pizzarecept. Här kommer mitt!! :)

Eller inte mitt på riktigt, utan från M A T B I T E N såklart! :)

 

LCHF Pizza


Till middag blev det en jättegod LCHF Pizza!
1 portion ger 601 kcal (just denna pizza)

Fett: 47g Protein: 41g Kolhydrater: 5g-----------------------------------------------------------------
Ingredienser för 4 personer:
Botten
100 g Philadelphiaost (fetaste 27%)
4 ägg
1,5 dl vispgrädde
1-2 msk fiberhusk
100 g riven hushållsost 28%

Tomatsås
200 g Krossade tomater

Topping
200 g riven hushållsost 28%
210 g rökt skinka
70 g lufttorkad skinka

Gör så här
Ugnen 175 grader

Börja med botten:
Klä en långpanna med papper. (hög kant på plåten, då det blir enklare att få en bra form på pappret, så att inte smeten rinner ut för mycket).

Vispa ihop philadelphia och ägg till en jämn smet. Tillsätt grädden och 50 g av osten, vispa ordentligt.
Blanda sedan i resten (50 g) av osten ämnad åt botten och fiberhusk (för att få bättre konsistens).

Häll allt på den papperklädda plåten, och bred ut till en jämn botten.

Grädda i 175 grader i 25-30 min tills den blir gyllene.

Under tiden förbered toppingen.

Botten är färdig, ta ut den. För att få loss botten vänder jag den upp och ner på ett till bakplåtspapper och penslar på med iskallt vatten. Sedan går det ganska enkelt att dra bort botten.
Lägg på tomatsåsen och toppingen. Ställ in Pizzan i ugnen på 200 grader i fem minuter (tills osten smält). Ta fram och låt svalna 5 min till. Skär upp och njut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar