fredag 23 november 2012

Den tid i månaden

Undrar om det är ngn mer därute som har samma problem som jag, eller om allt beror på "fibron". Vet att jag är mer infektionskänslig pga den, vilket är skit när man vill träna så mycket som möjligt...:(

Men det som jag nu funderar på är kvinnornas förbannelse, OCH välsignelse. Vår menstruation. Jaaa, jag vet att detta är en väldigt tabubelagdt ämne. Men herregud alla vet ju om att det existerar eller hur.

Jag har alltid haft stora problem, med smärta mest. Har många många ggr fått stanna hemma en dag i månaden därför att jag knappt kan andas eller röra mig för att det känns som en kniv körs in i magen och vrids om...
Har haft så ont så jag blir kallsvettig och allt snurrar, jag tappar andan och tror på riktigt att nu dör jag. Har även svimmat av smärta. Hm. Inte kul. :(
Tyvärr ELLER som tur är ska jag nog säga, så är det olika från månad till månad. Varje gång är en överraskning. Vissa månader är det som för vilken annan tjej som helst. :)

Men sen har vi dessa ggr då kroppen blir helt "knäpp". Feberkänslor, ökad smärta i hela kroppen, huvudvärk även migränliknande. Snurrig, ingen aptit. Fryser och vill bara sova. Orkar verkligen ingenting.
Exakt samma symtom som min "fibro" men i megaform. För min fibro har ju annars blivit bättre, tack vare träning, medicin, hälsopreparat, positiv feedback från vänner (vilket är mycket viktigt för mig).
Men just vid dessa tillfällen så slår det till med full kraft.

MEN så fick jag av en mycket älskad vän höra att hon oxå hade feberkänslor och typ som influensakänslor precis när hon skulle ha sin period. SÅ då kanske det är fler än jag som har detta problem???
Kanske inte i en så extrem form, men ändock....
Vad sjutton kan detta bero på? Är det våra hormoner? Och är det fler än min vän som har blivit hjälpta av t ex minipiller, spiraler el dyl??

Hm...undrar om det är någon därute som ens vågar kommentera detta inlägg...;)

KRAMAR

4 kommentarer:

  1. Hej vännen!! Jag törs!!! :) När jag fick p-piller Trinovun hette dem så mådde jag okej igen när lingonveckan kom på besök! I vanliga fall så spydde jag, blev sängliggande medan hela världen snurrade och ont som faen.. men när jag åt dem märkte jag knappt av dem! Nu när jag blivit gammal så är det lindrigare...hoppas jag...inte fått tillbaka den än... :) Kraaaaam från Stina <3

    SvaraRadera
  2. Klart jag törs! För min del var lösningen hormonspiral. Det bästa jag gjort..

    SvaraRadera
  3. Jag har haft precis samma problem. Jag har provat med det mesta, började äta p-piller när jag var tolv år pga smärtorna, efter ett par månader slutade det fungera, och så har det varit med allt jag provat! Har under nästan hela mitt liv haft ungefär EN bra vecka i månaden! Har haft sådana problem vid ägglossningen och sen blev jag "sjuk" en vecka innan mensen startade, feber, migrän och sjuuukt trött.. :/
    Vet inte vad det är som har hjälpt mig nu. Blev lite bättre när jag började träna igen. Men jag törs nästan säga att det är Kyänin som har hjälpt.
    Nu är jag lite trött innan jag får min mens och har kontrollbara smärtor i en dag. That´s it! :)

    Hoppas du får hjälp snabbt, vet hur mycket det förstör!
    <3 Kram

    SvaraRadera
  4. Allt det där har jag med fått senaste året. Är 39 år och har "bara" haft de extrema nensvärkarna du skrev om inklusive svimningar.

    SvaraRadera